Ontbijten met boekweit

Al vele jaren maken spijsverteringsproblemen deel uit van mijn leven. Ik onderzocht verschillende benaderingen rond voeding en nam hieruit mee wat werkt voor mij. In deze rubriek deel ik graag over de recepten die ik goed verdraag én die me blij maken.

Ik houd van ontbijten. Dat is best handig, zeker op ochtenden waarop ik me wat minder uitgeslapen voel (en die komen jammer genoeg nogal vaak voor 🙁 ). Ik moet maar even denken aan het vooruitzicht van een ontbijt en ik spring eens zo gemakkelijk uit bed 🙂

Ik houd ook van een warm ontbijt. Alleen op écht hete dagen kunnen overnight-oats of ‘yoghurt, fruit en granola’ me bekoren. Op alle andere dagen kies ik voor warm. Dat klopt trouwens helemaal met mijn dosha-type uit de ayurvedische voedingsleer: ik ben een vata-type, die nood heeft aan verwarmende voeding.

Al jarenlang ontbijt ik met havermoutpap en diverse toppings. Maar omdat het ook wel eens wat anders mag zijn, experimenteerde ik eens met boekweit.

Wat is boekweit?
Boekweit behoort tot de familie van de duizend-knopigen. Het is een zaad en dus geen graan. Het heeft wel veel overeenkomsten met graan waardoor het wel eens een pseudo-graan wordt genoemd (net zoals quinoa).
Boekweit is gezond. Zo bevat het veel vezels en anti-oxidanten. Ook bevat het veel mineralen zoals magnesium en kalium (en doordat het geen fytinezuur bevat kunnen deze ook goed opgenomen worden). Het is ook licht verteerbaar en het heeft een heel lage glycemische lading. Bovendien is het glutenvrij.

Hoe maak je het?
Omdat boekweit wat langer moet koken dan havermout (zo’n 15 minuten) bereid ik het meestal al de avond voordien (ok, zo lang is 15 minuten nu ook weer niet, maar op een ochtend is het dat wel, want dan telt elke minuut om op tijd met de kinderen op school te geraken).

Ik laat de boekweit eerst weken in water. Daarna spoel ik ze goed af tot het water helder is (blijkbaar kunnen er afvalstoffen in boekweit terecht komen, ook in die van duurdere merken).

Dan kan de boekweit (1 tasje) samen met de amandelmelk (2 tasjes) in de kookpot (het kan ook prima met water).

Daarna 15 minuutjes op een zacht vuurtje pruttelen maar!

Nu nog alleen je favoriete toppings uitkiezen en je kan smullen (of als je het de avond voordien klaarmaakt, in de ochtend even een klein scheutje melk bij en opwarmen).

Ik koos vandaag voor: banaan, kaneel, lactosevrije bessenyoghurt, gepofte quinoa en cacao nibs. Hmmmmm 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *