Hmmmm… bananenbrood

Al vele jaren maken spijsverteringsproblemen deel uit van mijn leven. Ik onderzocht verschillende benaderingen rond voeding en nam hieruit mee wat werkt voor mij. In deze rubriek deel ik graag over de recepten die ik goed verdraag én die me blij maken.

Bananenbrood. Het is één van mijn favoriete baksels.
Dit recept, gebaseerd op dat uit het boek ‘De fodmap-vriendelijke keuken’ is tot nu toe mijn absolute favoriet.
Lekker smeuïg en zonder fodmaps (en dus zonder buikpijn achteraf)!

Wat heb je nodig?
– 70 g gesmolten kokosolie
– 1,2 dl ahornsiroop
– 2 eieren
– 2 bananen (+ eventueel 1 extra voor de afwerking)
– 60 ml amandelmelk
– 1 tl puur vanille-extract
– 1 tl zuiveringszout (=natriumbicarbonaat)
– 1/2 tl zout
– 1 tl kaneel
– 215 gr glutenvrije bloem (misschien kan het ook met gewone bloem, dat heb ik niet uitgeprobeerd)
– optioneel: stukjes zwarte chocolade, gehakte noten, rozijnen

Let’s start!

  • Doe de kokosolie en de ahornsiroop in een kom en meng ze met een garde.
  • Klop de eieren er doorheen.
  • Prak de 2 bananen met een vork en doe ze in de kom.
  • Voeg ook de amandelmelk toe en meng alles goed
  • Voeg nu het vanille-extract, het zuiveringszout, het zout en de kaneel toe.
  • Voeg nu ook de glutenvrije bloem toe en meng alles goed door.
  • Voeg naar keuze nog zwarte chocolade, gehakte noten, rozijnen,… toe.
  • Vet een bakvorm in of bekleed hem met bakpapier. Giet het beslag in de bakvorm.
  • Snijd de 3e banaan in de lengte in stukken en verdeel ze over het beslag. Bestrooi met kaneel.
  • Zo, nu kan het de oven in: 60-65 minuten op 165 graden
  • Laat het bananenbrood 10 minuten in de vorm staan als het uit de oven komt. Leg het dan op een rooster en laat het minstens 20 minuten afkoelen vooraleer je het snijdt.
  • Smakelijk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *